E-mail: admin@tro.dk
Dato for offentliggørelse
04 Dec 2013 21:33
Forfatter
Thomas Teglgaard

»Og jeg så en stor hvid trone og ham, der sad på den. For hans ansigt måtte både jord og himmel flygte, og der var ingen plads til dem. Og jeg så de døde, både store og små, stå foran tronen, og bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, det er livets bog, og de døde blev dømt efter deres gerninger ifølge det, der stod skrevet i bøgerne. Og havet gav sine døde tilbage, og døden og dødsriget sine døde, og de blev dømt, enhver efter sine gerninger. Døden og dødsriget blev styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen.« Åb. 20, 11-15 

Kære læser! Det, du læser her, er det vigtigste og mest alvorlige, verdenshistorien har til gode. Du og jeg, Gandhi og Adolf Hitler, Julia Roberts og statsministeren og din mor og alle mennesker i hele verden kommer hertil, til den store og endelige dom. 
Den dag dømmer Gud, og der er ingen mulighed for at anke hans dom. Dømmes du til den anden død, ildsøen, er alt håb ude. Altid skal du pines der, og der er ingen mulighed for redning. 

Det er rædselsfuldt at tænke på. Ildsøen, som oprindeligt slet ikke var tiltænkt os mennesker, men døden og Djævelen. Ildsøen skal alle mennesker, som ikke er indskrevet i livets bog, kastes i. Så kan folk sige, hvad de vil! De kan indvende, at Gud er ond, hvis han virkelig vil gøre alvor af truslen. De kan nægte at tro, at han eksisterer. De kan modbevise hans eksistens med kulstof 14-metoden og med hjælp fra Darwin og alverdens førende atomfysikere og geologer. De kan uddanne sig til præster og kalde sig fagfolk; de kan endda være både biskopper og paver og prædikanter og magiske helbredere. Fornægter de fortabelsens mulighed, fornægter de Jesu lære, og ve de arme mennesker! Bibelen taler klart og entydigt her: Der er en fortabelse, der er en ildsø; og de, som ikke er indskrevet i livets bog, ender der, hvor gruopvækkende og u-humanistisk det end lyder. 

Du skal ikke frygte sygdom. Du skal ikke frygte smerte. Du skal ikke frygte eksamen. Du skal end ikke frygte din tysklærer. Nej, det, du skal frygte, er, at dit navn ikke er indskrevet i livets bog. Det er Gud og hans dom, der skal holde dig vågen om natten, ikke alt det andet. Selv ikke Satan; lad være med at beskæftige dig med ham, han er det ikke værd. Nej, frygt kun Gud! 

Der er en ting, det gælder om for dig, der læser dette, og det er at søge at få dit navn i livets bog. Hvordan gør du det? Det gør du ved at tage imod Jesus. Ved troen på ham indskrives du i bogen, og den Dommens Dag, som er så skræmmende, vil i stedet blive dagen, du ser frem til med glæde og frimodighed. 
(Gengivet med tilladelse af forfatteren)

Emner
Dom
Dokumenttype
Forkyndelse
"dagens by 25-okt-25", en ny by at bede for hver dag. I dag har vi valgt:
Storvorde

Storvorde kirke (Aalborg).JPGStorvorde er en satellitby til Aalborg med 3.306 indbyggere (2014) inkl. landsbyen Sejlflod, som byen er vokset sammen med via det fælles stadion Storvorde Sejlflod Stadion og idrætshallen Båndbyhallen. Storvorde er beliggende i det østlige Himmerland 14 km øst for Aalborg.

Storvorde bliver første gang nævnt i 1345 under navnet Yterworthugh.

I 1534 var Skipper Clement på flugt fra Aalborg og blev pågrebet i Storvorde af bonden Esbern Nielsen, der som belønning fik en Krongaard, der lå næsten midt inde i byen indtil 1985, da gården måtte vige for et nyt boligkompleks med navnet Klementsparken.

I 1896 fik byen en egentlig præstegård, komplet med lade, forpagterbolig og en prægtig præstegårdshave. I 1900 åbnede Aalborg-Hadsund Jernbane med station i Storvorde. Den var på det tidspunkt kun en landsby med en lille samling huse og nogle gårde, men byen voksede op omkring jernbanen. Et hotel åbnede som resultat af de nye tider og var samlingspunkt for hele Storvorde og omegn i mange år.

Hvis du har hjerte for at bede sammen med os for denne by, står vi flere sammen!
Når den kristne sjæl bærer på en sådan byrde, må den have befrielse. Gud lægger denne tunge byrde på en kristens sjæl med det formål at drage vedkommende nærmere til sig.
Charles G. Finney